Data publikacji: 4 października 2017
Data aktualizacji: 17 marca 2019

Jak zarządzać czasem? Ludzi zorganizowanych, którzy potrafią zarządzać swoim czasem jest bardzo mało. Odpowiada za to z pewnością rozwój technologiczny, który sprawia, że jesteśmy przez cały czas zasypywani całą masą nowych informacji, przez co nie możemy skupić się na niczym dłużej niż kilka minut. Żyjemy w świecie ciągłych powiadomień, w którym nie łatwo się odnaleźć. 

Jeśli na dokładkę nie jesteśmy sympatykami porządku i lubimy robić wszystko na ostatnią chwilę, to zarządzanie naszym cennym czasem staje się bardzo trudnym zadaniem. Często brakuje nam zwyczajnie doby na wykonanie założonych celów, co z kolei powoduje frustrację. Jak sobie z tym poradzić? Oto kilka pomysłów:

Jak zarządzać czasem?

1. Zrób porządek

Na blogu dodałem jakiś czas temu wpis pt. porządek w szafie, porządek w głowie – to prawda. Przez bałagan w swoim mieszkaniu tracisz mnóstwo czasu. Rzeczy, które normalnie znalazłbyś od razu, znajdujesz po kilku godzinach, tracąc przez to mnóstwo cennych minut na szukanie.

Dodatkowo udowodniono, że porządek w naszym otoczeniu pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Przez bałagan stajemy się zagubieni i więcej rzeczy odkładamy na później, czytaj – w nieskończoność. Jeśli interesuje cię ten temat, polecam książkę „Magia porządków z feng shui” autorstwa Karen Kingston.

2. Stwórz plan pracy

Zaplanuj dzień pracy. Najlepiej idąc spać otwórz notes i zapisz wszystkie rzeczy, które musisz jutro zrobić. Jeśli jesteś np. freelancerem i nie potrafisz zmotywować się do pracy, taki plan bardzo ci pomoże.

Po wykonaniu danego zadania postaw przy nim krzyżyk. Zmotywuje cię to do dalszej pracy. Gdy nie wykonasz planu, będziesz mieć wyrzuty sumienia. Ustalmy jedno, jeśli nie potrafisz trzymać się prostego planu z notatnika, to jak chcesz mieć kontrolę nad całym swoim życiem?

3. Ustal priorytety

Pewne zadania są ważniejsze, inne mniej ważne. Jeśli na jutro musisz skończyć ważny projekt, to najpierw zajmij się tym projektem, a nie wpisem na blogu, który może zostać dodany trochę później.

Priorytety to bardzo ważna sprawa. Nadając swoim zadaniom odpowiednie punkty ważności, zrobisz wszystko w terminie i nie będziesz narażać się na dodatkowy stres.

4. Bądź efektywny, niekoniecznie efektowny

Osoby, które pytają jak zarządzać czasem, często starają się być efektowne. Przestań traktować wszystko jak wyścigi w Formule 1. Liczy się efektywność. Skupiaj się na tym, by twoje projekty cechowała jak najwyższa jakość wykonania, ale przy okazji by świetnie spełniały swój powierzony cel. Content is King i sprawdza się to na każdej płaszczyźnie.

Często mecze wygrywają nie te drużyny, które grały piękny futbol, ale te, które strzeliły więcej bramek. Za wykonanie zadania „prawie dobrze” możesz dostać co najwyżej cukierka. Liczy się końcowy rezultat.

5. Skup się na danym zadaniu

Wykonując dane zadanie skup się tylko na nim. Wycisz telefon, wyłącz telewizor i upewnij się, że nikt nie będzie ci przeszkadzał. Im większe skupienie tym lepsza jakość wykonanej czynności i co najważniejsze – najkrótszy możliwy czas jej wykonania.

Jeśli masz problemy ze skupieniem, zainteresuj się techniką pomodoro. Polega ona na tym, że przez 25 minut wykonujemy swoje zadanie, a potem robimy 5 minut przerwy. Powtarzamy to cztery razy i robimy dłuższą przerwę. U mnie sprawdza się znakomicie.

6. Ukończ zadanie choćby nie wiem co

Rozpoczynając zadanie od razu nastaw się na wykonanie go w całości. Jeśli nikt z twojej rodziny nie umiera, a ty czujesz się dobrze, nic nie stoi na przeszkodzie by ukończyć dany projekt w stu procentach.

Częsta przypadłość wielu ludzi, to robienie czegoś w połowie. Albo robienie czegoś „prawie do końca”. Zadanie jest wykonane wtedy, kiedy jest w całości skończone. Dzięki temu twój umysł będzie mógł odpocząć po jego wykonaniu i nie będzie musiał tworzyć kolejnej dodatkowej zakładki o treści: „do dokończenia”.

7. Rób krótkie przerwy

Odniosę się znowu do techniki pomodoro. Jeśli poświęcasz się czemuś przez pół godziny, zrób sobie pięciominutową przerwę. Możesz wtedy zrobić sobie kawę, przekąsić jakiegoś batona i spokojnie wrócić do pracy.

To ważne szczególnie, jeśli wykonujesz czynności wymagające ciągłego pozostawania w jednej pozycji, co jest bardzo męczące dla organizmu. Oczywiście nie rób co pół godziny nowej kawy i nie zjadaj kolejnego batona.

8. Pozostań zorganizowany

Jeśli już raz zrobiłeś wszystko jak trzeba i twój obecny poziom organizacji oceniasz na celujący, to postaraj się tego nie zmieniać. Dobra organizacja polega głównie na tym, że wykonujesz określone czynności przez cały czas jak należy, a nie tylko w Boże Narodzenie.

Jeśli chcesz mieć porządek w pokoju, to nie wystarczy, że raz wszystko poukładasz, a potem olejesz sprawę i będziesz robił na nowo bałagan. To błędne koło i strata czasu. Jak już raz zrobiłeś porządek, to odkładaj rzeczy regularnie na swoje miejsce. Jak raz wykonałeś projekt od A-Z w jeden dzień, to zawsze staraj się tak robić.

Umiejętne zarządzanie czasem to siła nawyku. Na początku będzie ciężko, ale po kilku tygodniach przyzwyczaisz się i stanie się to dla ciebie normalne. Tutaj warto polecić kolejną książkę – Siła Nawyku – Charles Duhigg. Mam nadzieję, że teraz będziesz już wiedział, jak zarządzać czasem. 


Poprzednie wpisy z serii 8 kroków: 

8 powodów, przez które ciągle jesteś zmęczony